Scale Warbirds of Norway
November 24, 2009, 22:22:53 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Det er nå åpnet opp for alle til å lese forumet. Vil en poste må en registrere seg ved en sende en mail til scalewarbird.org webmaster.

Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Modellflybevis Klasse A  (Read 558 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
olavs
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
*

olav.stensas@gauldalen.no
View Profile Email
« on: November 10, 2008, 20:13:30 »

Var sist søndag på instruktørkurs i modellflyging, og der ble det snakk om dette med innføringen av modellflybevis klasse A. Dette er noe som kommer i løpet av kort tid, så jeg tenkte jeg skulle si hva som kreves for å få beviset. Smiley

Det skal være teoretisk kurs på følgende emner:
*lover og regler for modellflyging
*enkel aerodynamikk
*flyets oppbyging
*sikkerhetsregler
*flyging, de grunnleggende regler for avgang, sving og landing

Når teoriprøven er gjennomført, skal alle gjennomføre en praktisk prøve med disse øvelsene:
*preflight sjekk
*flyging med følgende program:
- ta av mot vinden og fullføre en høyre eller venstrsving ( rund eller toleggs ) og komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde
- fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden
- fly et liggende 8-tall med tilnærmet konstant høyde og krysningspunktet foran seg
- fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde "landing", avbryte landingen i maks 5 meters høyde med påfølgende throttlepådrag og stige til korrekt flyhøyde.
- fly i rektangulær runde i tilnærmet konstant høyde i motsatt retning av øvelsen over
- fly firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde "landing", og deretter lande modellen på et område på maksimum 20x100 meter
*Post-flight sjekk

De som er instruktører i klubbene er de som skal gjennomføre denne godkjenningen av flygerene. Når prøven er gjennomført vil det bli sendt melding til LNF og pilotene vil få tilsendt merket som vises på bildet under.
Vi var 6 stk fra TrMfk som var på kurset, så de som vil ta prøven i vår klubb, kan godt ta kontakt med meg, Geir Dyrdal, Ketil Aagesen, Stein Brendryen, John Erik Hembre eller Jørn Kaasbøll, så kan vi bli enige om en dag for gjennomføringen av prøven. Wink

* A-bevis.JPG (130.95 KB, 800x600 - viewed 20 times.)

Olav Stensås
Scale Warbirds of Norway

Hangar9 P-40 Warhawk
Cambrian Me 109 Funfighter
F-35 JSF EDF
Futaba 9C
rune
Scalewarbird
Drone Pilot
*

View Profile Email
« Reply #1 on: November 11, 2008, 10:11:58 »

Du sier at dette er noe som kommer i løpet av kort tid. Har du noe mere opplysninger om saken? Jeg går ut fra at dette er i regi av NLF og som medlem der har jeg ikke fått noe informasjon om at dette kommer innen nær fremtid. Hadde satt veldig pris på om du kunne utdype dette litt.

Rune
------------------
3 Great Planes Cubs
Top Flite Spitfire
Top Flite T-34 Mentor
Nick Ziroli JU 87 Stuka
olavs
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
*

View Profile Email
« Reply #2 on: November 11, 2008, 11:49:39 »

Dette er skrivet fra LNF vedr dette beviset:

Modellflybevis A

Vi har en lengre periode ønsket at alle våre piloter (medlemmer) skaffer seg et kompetansebevis
for å sikre at vi alle har lik grunnutdannelse på modellflyging. På folkemunne kalt A-bevis.

Det er et bevis som underbygger at du har minimum kompetanse for å fly modellfly. ALLE bør ta dette,
og det gjennomføres i klubben. Vi har i dag utdannet 170 instruktører spredt over hele landet, slik at
hvis din klubb ikke har instruktør i klubben, så kan det lånes fra en annen.
De som gjennomfører dette, og fyller ut skjema (instruktørene gjør dette) vil få et tøymerke med PILOT på. I tillegg vil det
komme med på lisensen din.

Alle som nå tar enten modellflyskole eller får instruksjon av klubbens instruktører må som sagt gjennom dette, altså både teori og praktisk prøve, samt at alle andre bør ta det. Så det er allerede i gang.
Alle klubber skal også ha fått mail fra NLF / modellseksjonen om dette. Det er ennå ikke et krav om at alle piloter SKAL ta det, men dette er et av punktene som skal være på seksjonsmøtet til våren for å bestemme om det skal være pliktig å ha A-beviset for alle som vil fly modellfly / heli.
Vet ikke om dette forklarer det nok til dere. Jeg kan godt skaffe mere informasjon fra seksjonen om dette hvis det er ønskelig. Wink

Olav Stensås
Scale Warbirds of Norway

Hangar9 P-40 Warhawk
F-35 JSF EDF
Futaba 9C
rune
Scalewarbird
Drone Pilot
*

View Profile Email
« Reply #3 on: November 11, 2008, 16:38:16 »

Takk for svaret, neida, jeg tror det skulle forklare hvordan ståa er nå. Skal bli spennende å se utviklingen her.

Rune
------------------
3 Great Planes Cubs
Top Flite Spitfire
Top Flite T-34 Mentor
Nick Ziroli JU 87 Stuka
spitfire
Moderator
Col. Hub Zemke

View Profile
« Reply #4 on: November 11, 2008, 19:08:44 »

Okkai Olav, du er herved engasjert som offisiell Instuctor. -Hvis det blir flybart nå i løpet av helga, vil jeg gjerne avlegge prøve.
Har du tilgjengelige oppgaver for avlegging av teoriprøver?, -hvis i så tilfelle kunne vi hatt en gjennomgang og avlegging av disse på "tredje mandags møte" nå neste mandag den 17.11.
Da har vi et passe tema også...

John A Sagøy
Scale Warbirds of Norway
No guts no glory
olavs
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
*

View Profile Email
« Reply #5 on: November 11, 2008, 21:52:27 »

Okkai Olav, du er herved engasjert som offisiell Instructor. -Hvis det blir flybart nå i løpet av helga, vil jeg gjerne avlegge prøve.
Har du tilgjengelige oppgaver for avlegging av teoriprøver?, -hvis i så tilfelle kunne vi hatt en gjennomgang og avlegging av disse på "tredje mandags møte" nå neste mandag den 17.11.
Da har vi et passe tema også...
Det kan gå bra det. Wink Må bare vite hvor mange det blir, for jeg må få sendt oppover noe materiell fra seksjonen for teoridelen, samt skjema for registrering. Smiley
Men jeg kan bestille opp 10 stk slik jeg har til førstkommende mandag`s møte, så jeg trenger bare å vite om hvor mange det blir sånn ca. De som vil ta prøven kan bare sende meg en epost eller PM, så får vi se om det blir vær for praktisk prøve i helgen. Wink Grin

Dette er altså merket som er beviset på at prøven er gjennomført:

* DSC00085.JPG (137.24 KB, 800x600 - viewed 19 times.)

Olav Stensås
Scale Warbirds of Norway

Hangar9 P-40 Warhawk
F-35 JSF EDF
Futaba 9C
spitfire
Moderator
Col. Hub Zemke

View Profile
« Reply #6 on: November 11, 2008, 22:03:59 »

Om du snakker med de andre som var med på instruktørkurset, kan dere finne ut av hvor mange eksemplar som trengs.
Mulig at dette med tiden kan bli et krav for å få fly nede på stripa etter hvert...

John A Sagøy
Scale Warbirds of Norway
No guts no glory
olavs
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
*

View Profile Email
« Reply #7 on: November 12, 2008, 22:56:38 »

Om du snakker med de andre som var med på instruktørkurset, kan dere finne ut av hvor mange eksemplar som trengs.
Mulig at dette med tiden kan bli et krav for å få fly nede på stripa etter hvert...

Tror det jeg også. Er greit å ha mer som en liten test av pilotene om de kan de viktigste elementene ved modellflyging og da.

Har bestilt et materiell-sett for 15 stk foreløpig, for disse kan brukes for de som flyr fly og helikopter. Tar de med på mandagsmøtet så får vi se hvor mange som er interessert i å prøve seg på beviset. Wink

Olav Stensås
Scale Warbirds of Norway

Hangar9 P-40 Warhawk
F-35 JSF EDF
Futaba 9C
olavs
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
*

View Profile Email
« Reply #8 on: November 17, 2008, 15:14:04 »

Er det noen som kan ta med en fremviser som kan kobles til en pc, eller finnes det på Bruråk? Undecided

Kan ta å snakke litt om sikkerhet o.l. på møtet, men det hadde vært greit å fått brukt powerpoint til det. Wink

Olav Stensås
Scale Warbirds of Norway

Hangar9 P-40 Warhawk
F-35 JSF EDF
Futaba 9C
Pages: [1]
  Print  

Jump to: