Var sist søndag på instruktørkurs i modellflyging, og der ble det snakk om dette med innføringen av modellflybevis klasse A. Dette er noe som kommer i løpet av kort tid, så jeg tenkte jeg skulle si hva som kreves for å få beviset.

Det skal være teoretisk kurs på følgende emner:
*lover og regler for modellflyging
*enkel aerodynamikk
*flyets oppbyging
*sikkerhetsregler
*flyging, de grunnleggende regler for avgang, sving og landing
Når teoriprøven er gjennomført, skal alle gjennomføre en praktisk prøve med disse øvelsene:
*preflight sjekk
*flyging med følgende program:
- ta av mot vinden og fullføre en høyre eller venstrsving ( rund eller toleggs ) og komme tilbake mot flybanen i korrekt høyde
- fly tilbake langsmed landingsbanen og svinge i samme retning som under avgang for så å komme parallelt med landingsbanen mot vinden
- fly et liggende 8-tall med tilnærmet konstant høyde og krysningspunktet foran seg
- fly et firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde "landing", avbryte landingen i maks 5 meters høyde med påfølgende throttlepådrag og stige til korrekt flyhøyde.
- fly i rektangulær runde i tilnærmet konstant høyde i motsatt retning av øvelsen over
- fly firkantet landingsinnlegg med gradvis nedthrottling av motor, melde "landing", og deretter lande modellen på et område på maksimum 20x100 meter
*Post-flight sjekk
De som er instruktører i klubbene er de som skal gjennomføre denne godkjenningen av flygerene. Når prøven er gjennomført vil det bli sendt melding til LNF og pilotene vil få tilsendt merket som vises på bildet under.
Vi var 6 stk fra TrMfk som var på kurset, så de som vil ta prøven i vår klubb, kan godt ta kontakt med meg, Geir Dyrdal, Ketil Aagesen, Stein Brendryen, John Erik Hembre eller Jørn Kaasbøll, så kan vi bli enige om en dag for gjennomføringen av prøven.