backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
Vorsitzender auf der Schnappsfliegervereinigung
|
 |
« Reply #15 on: November 07, 2009, 01:59:30 » |
|
Jeg får tak i ett Dave Platt byggesett, så jeg slipper å bestille noe. Er det forresten noen som har forslag til åssen jeg skal lage utbuling til halehjulet i glassfiberen? Lønner det seg å legge på ett eller annet og slipe ned?
|
|
|
|
|
|
Har i dag: Ta152c Me 109E Påbegynt. FW190A8 Under planlegging: Ju188
|
|
|
|
spitfire
|
 |
« Reply #16 on: November 07, 2009, 11:24:44 » |
|
Jeg får tak i ett Dave Platt byggesett, så jeg slipper å bestille noe. Er det forresten noen som har forslag til åssen jeg skal lage utbuling til halehjulet i glassfiberen? Lønner det seg å legge på ett eller annet og slipe ned?
Du kan vel støype på med glassfiber, lage ei lita form i noe "blå eller grønnskum" som du piller it etterpå. Ser ut til at den ene hobbybutikken i trondheim tar inn vevd carbonmatte i 150gr. kvalitet, hvis du vil spare vekt...
|
|
|
|
|
|
John A Sagøy Scale Warbirds of Norway No guts no glory
|
|
|
|
Grenader
|
 |
« Reply #17 on: November 07, 2009, 14:36:08 » |
|
Det går vel også an å bruke heatgun på området og så bruke en mal til å forme utbulingen. Den skal jo heldigvis ikke være veldig stor.
|
|
|
|
|
|
Ola Th Fjerdingen Scale Warbirds of Norway Keep'em flying
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #18 on: November 07, 2009, 14:59:16 » |
|
Det går vel også an å bruke heatgun på området og så bruke en mal til å forme utbulingen. Den skal jo heldigvis ikke være veldig stor.
Det var kanskje en ide! Det skal jeg jammen prøve. Vært møkkavær lenge nå, bare å innse at det blir lite flyging og en del bygging fremover.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spitfire
|
 |
« Reply #19 on: November 07, 2009, 18:38:41 » |
|
Det var kanskje en ide! Det skal jeg jammen prøve. Vært møkkavær lenge nå, bare å innse at det blir lite flyging og en del bygging fremover. Bare en liten kommentar til "møkkavær".... -Idag var vi på stripa og fløy i vindstilla, sol og 4-5 gr +.  Artig å fly på denne årstida da motorene får ekstra boost pga. lufttemperaturen.......rene intercooler`n 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #20 on: November 07, 2009, 19:40:16 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geir Dyrdal
|
 |
« Reply #21 on: November 07, 2009, 22:03:05 » |
|
|
|
|
|
|
|
Geir Dyrdal Scale Warbirds Norway ----------- Hawker Hurricane MK1 60 GP ESM F7F Tigercat twin 26cc GreatPlanes Combat Corsair 25 GP F22 Raptor twin EDF ThunderKing Spitfire EP
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #22 on: November 07, 2009, 23:27:30 » |
|
Hehe. En av grunnene jeg ga opp totaktere for 20 år siden er konstante kjøle og potteproblemer  Har mekket litt videre i kveld. Skjøtet på sideroret så det har riktig bredde,litt finpussing og sparkel så er det i boks. Satt også på finerkasse til å feste motoren. I morgen henter jeg byggesettet, så da er det julekvelden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spitfire
|
 |
« Reply #23 on: November 08, 2009, 11:46:33 » |
|
Da går jeg ut ifra det er lyden og problem med potteplassering du mener Geir, og der er jeg helt enig..- Men, de mest effektive brenselsmotorene er faktisk totaktere, og uten tvil den enkleste konstruksjonen. -Og skal du ha en litt større motor så er vel en 2-taktsbensinmotor nærmest det eneste alternativet. Hvis ikke det da er ei moderne flymaskin med litt " sus"i, propell og Jet A1 ! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #24 on: November 08, 2009, 13:24:50 » |
|
Dessverre er Moki stjernemotor den eneste store firetakteren på markedet med bensin. Kunne godt tenkt meg en 100ccm V2 i bensin, men det eksisterer ikke enda  Den største Glowmoteren som ikke er radial er vel Laser360V. Dette er nok en fin motor, men tror den er svindyr. http://www.youtube.com/watch?v=rlm7QjS38Ro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
richblin
|
 |
« Reply #25 on: November 08, 2009, 14:17:26 » |
|
Ikke så dyr som du kanskje tror, ca. kr. 5.500,- hos Laser Engines i England uten mva. Ikke verst for en 60ccm 4t V-twin kvalitetsmotor! Har en sånn i en 1/4 skala Spad WWI jager. Litt overkill kanskje, men dette tørkestativet må ha endel nesevekt, throttlestikka fins og lyden er ganske så skalariktig. Originalen hadde en Hispano Suiza 220hk V8 maskin. Richard B.
|
|
|
|
|
|
Richard B. RC-Scandinavia
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #26 on: November 08, 2009, 14:32:25 » |
|
Ikke så dyr som du kanskje tror, ca. kr. 5.500,- hos Laser Engines i England uten mva. Ikke verst for en 60ccm 4t V-twin kvalitetsmotor! Har en sånn i en 1/4 skala Spad WWI jager. Litt overkill kanskje, men dette tørkestativet må ha endel nesevekt, throttlestikka fins og lyden er ganske så skalariktig. Originalen hadde en Hispano Suiza 220hk V8 maskin. Richard B.
Jeg tenkte på at Roto motoren på youtube var dyr. Laseren er meget gunstig i pris og da får du jo en motor som er skalavennlig,estetisk og garantert sikker i drift  Skal ned til Danmark å hente en ny 200V denne måneden 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #27 on: November 09, 2009, 01:14:11 » |
|
Jeg bare måtte........
|
|
|
|
|
|
|
|
jamie
Scalewarbird
Wing Commander
Det er noe med disse gamle engelske damene
|
 |
« Reply #28 on: November 09, 2009, 10:40:35 » |
|
Jeg bare måtte........
Er ikke spesiellt enkelt å la en sånn flishaug ligge he he. Man utvikler fort avhengighet 
|
|
|
|
|
|
Bjørn Haavaldsen ----------------------- Warbirds som virker: Mustang MkIV VQ model P-38
Virker nesten: T34 Mentor, mangler maling ESM Messerschmitt Bf-110
På byggebordet: Avro Lancaster MkIII
Siste fra byggebordet: DH-88 Comet
|
|
|
backmanntrond
Scalewarbird
Col. Hub Zemke
|
 |
« Reply #29 on: November 09, 2009, 23:50:55 » |
|
Uff ja  Åssen går det med Lancasteren da?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|